ماذا تفعل الزوجة مع الزوج ابن امه واخته

0

السلام عليكم

اعرض الان لكم مشكلتي وانا اعالج من الاكتئاب بسبب كثرة التفكير والحزن

لي سنتين متزوجة من رجل احبني ،كنت معجبة به ولكن احببته بعد ما تزوجنا،قبلت السكن مع اهله (امه واخوه سنه22سنة وله اخت متزوجة ولكن تقريبا دايما عندنا)،بحكم عمله يسافر زوجي كل شهروفي هذه الفترة بعد حدوث مشاكل كتيرة لم يعد يهتم بذهابي لبيت اهلي في الفترة الي يسافر فيها

مشكلتي ان زوجي ضعيف الشخصية امام اهله يعني مسيطرين عليه ويعشق اخته لدرجة انو يضربني بسببها ،يفضلهم علي في كل شئ حتى معاملته معاهم بالرفق ويخاف على شعورهم .

اجهضت لمرتين بسبب يمكن القلق والمرة ال2 اللي اجهضت فيها قبل ما اجهض بيومين ضربني بسبب اخته لانو كانت مريضة في بيتها فكان يروحلها كالعادة كل يوم هو وامه وانا ابقى بالبيت لحالي كنت اتوحم ومش قادرة اعمل شئ فلما اتى من عند اخته قلتلو انو اختو عندها زوجها يهتم فيها وانت مسؤول علي فضربني وانا حامل.

مللت من حكاياتهم كلها على الجيران حكايات تافهة ولما اجلس معهم امه بتلممح علي وتقصد ان تجرحني بكلامها وتتكلم على امي لان اهلي ما يزوروني وانا اللي اروح عندهم وزوجي بيضحك ويسايرهم في الكلام .دايما كنت اتشاجر معه لانه كان يتركهم يجرحوني ولكن كان يتكلم معاهم ويقولهم ما يجرحوني وساعات بيزعل منهم لكن الان مسيطرين عليه اكثر

مرة بكيت من موقف عملو فقالي ليش تبكي وتنوحي فال مش كويس على اختي تخيلو

اختو حامل ومخبيين عليا لان اخته وامه يخافو مني ويامنو بالسحر والحسد ووصوه انو ما يقلي

اخته دايما تاتي معنا لو رحنا لفسحة هي وامها ولا يحب ان يذهب معه لوحدي وتخيلو كل الطريق وهما بيلمحو ويجرحوني وتخيلو انو اخته تتوحم وزوجي بيجري ويشتريلها

هل هذا طبيعي ؟انا اعرف انو المراة لما تتوحم تدلل على زوجها مو اخوها، تعرفو زوجها يتفسح ويسهر مع اصحابو وزوجي هو اللي مسؤول عليها ،لما اتكلم معاه يتعصب ويقول لي انت قلبك اسود وبخيلة وان ما عجبك روحي لبيت اهلك.

يمكن تفكرو تقولو اطلبي سكن لوحدك ،المشكلة انو عندو بيت وما يفكر نروح ليه في هذه الفترة ومبرمج انو لو انتقلنا نروح كلنا ليه .امه واخته اصلا لاصقين بيه ومستحيل يتركونه .

امه واخته عاملين خطة انو لما اجي الظهر من الشغل ما الاقي حدا في البيت فزوجي يروح لشقتنا يضبطها وامه تروح معاه ويروحو لبيت اخته وييجو بالليل عشان انقهر سمعتها تتكلم مع بنتها في المحمول.

هو يقلي انو انا لازم اكسب اهلو عشان يحبوني وانو ما يقدر يستغنى عنهم لكن اين استقلاليتنا وحريتنا .

تعرفو انا اسكن في شقة يعني مش طابق لوحدينا امه دايما ورانا وتجسس علينا لما نكون في غرفتنا لدرجة مرة مسكتها حاطة راسها على الباب وهو يعرف ويزعل في قلبه بس مش قادر يعمل شئ ويفهم انو لازم نروح لبيتنا لوحدنا لما اقولو انو انا لا اريد تفرقته عن اهلو ولكن امه واخته في مكانهم وانا في مكاني ولازم نستقل بحياتنا يقلي ما عجبك روحي لبيت اهلك

كنا على وشك الطلاق كم من مرة بسبب مشاكل البيت لكن لانه بخيل خايف يمكن يضيع مالو

انا موظفة وهو ميسور الحال جدا هو اللي يصرف كل شئ في البيت وما ياخذ فلوسي بس ولا مرة اشترالي حاجة على اساس اني اشتغل وانا كل مرة اشتريلو هدية .

لو تقولولي طلقي مستحيل لاني عارفة اني حساسة جدا وما راح استحمل الطلاق وكمان اهلي رافضين طلاقي ويقولولي استحملي يمكن تتغير الظروف وحاولي تكسبيهم

انا كرهت امه واخته ومش قادرة اكسبهم لاني ما اعرف امثل ولا اعمل حاجة مني حاسة فيها .

زوجي من المشاكل الكتيرة وانا كنت دايما اشكيلو زهق ويقلي انا تعبت وساعات يقلي عايز اسافر ومرجعش وساعات يقلي انو عايز يتزوج ،طبعا امه واخته شبه متزوجين بيه فما راح يقبلو بزواجه هههه

من ناحية الجنسية زوجي عندو سرعة قذف وانا ما يهمني اني اكون مرتاحة و لا لان الجنس مش كل شئ رغم انو طاقتي كبيرة ورومنسية جدا ،المشكلة انو يقلي اني نحيفة رغم اني وزني 74 وعايز وحدة سمينة وعايز ينوع وكدا .

ماذا افعل؟هل يمكن ان تنحل هاي المشاكل وكيف؟لو تقولولي اهلك يدخلو ،تكلمو مرة معاهم وقلب زوجي وامه الدنيا عليا وامه واخته حرضوه على اهلي ، فاهلي ما عادو يدخلو وبعدو عني .

ماذا افعل لاجعل زوجي يحبني مثل الاول ويعاملني باحترام واقربو مني واخليه يفهم معنى الاستقلالية

هل لان لانو يفضل اهلو علي ولما اقلو اني احبه يقلي يا بختك انت وكمان عايز ينام مع بنات تانية ويقلي عايز اتزوج معناها انو كرهني وما في امل ،ساعات لما ننام ويكون زعلني في حاجة يحضني بالليل واشوف دموع في عنيه ها هذا حب او شفقة؟

هل لو اجيب اولاد مشاكلي تتحل ولا تزيد اريد رايكم


http://ift.tt/H2nC1e | هذا المحتوى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

جميع الحقوق محفوظه © ثقافة زوجية

تصميم الورشه